Cara Mengurangkan Berat Badan Tanpa Diet!

Cara Mengurangkan Berat Badan Tanpa Diet!




Boleh ke mengurangkan berat badan tanpa diet?
Apakah itu diet sebenarnya??? Boleh baca DISINI YA!

Pada saya, untuk mengurangkan berat badan kena betul betul beriltizam dan istiqamah. Perlu juga mendapat sokongan dari ahli keluarga, kawan kawan dan sesiapa sahaja di sekeliling kita. 

Jom kita baca baca tips yang mungkin anda boleh guna pakai untuk menurunkan berat badan.

Memperlahankan Kunyahan Makanan

Melambatkan masa makan anda adalah satu tabiat yang hebat untuk mereka yang mengambil berat tentang makan secara  berlebihan. Amalan ini membantu mencetuskan pengeluaran hormon yang memberitahu badan anda bahawa anda telah kenyang. Dalam masa yang sama, anda juga boleh belajar untuk merasa dan menikmati rasa makanan tersebut dengan penuh bererti dan mengelakkan pembaziran!

Tidur Membantu Anda

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa tidur boleh memberi manfaat untuk menurunkan berat badan. Satu kajian dari University of Michigan menunjukkan bahawa hanya dengan melebihkan waktu tidur anda selama satu jam untuk satu malam tidur boleh mengurangkan 14 pound berat badan anda sepanjang setahun. Kajian lain menunjukkan bahawa kurang tidur boleh meningkatkan selera makan dan membuat anda lebih cenderung untuk makan terlalu banyak dan berlebihan pada waktu malam.

Pengalaman saya – yang ini memang membantu saya masa zaman menguruskan berat badan dahulu. Tidur selepas menunaikan solat isyak, mengurangkan keinginan untuk makan pada waktu malam. Berbanding jika kita berjaga hingga ke lewat malam. Tapi, boleh je kita makan makanan yang berkhasiat pada waktu malam. Seperti makan buahan, sayuran, cereal dan minum jus buahan. Janganlah makan burger pula!

Makan Lebih Sayuran

Pelbagaikan jenis sayur dalam hidangan anda. Mempunyai pelbagai pilihan bermakna anda lebih cenderung untuk makan lebih banyak sayuran ia adalah satu langkah ke arah penurunan berat badan yang berkesan. Sayur-sayuran mengandungi air dan serat yang mengisi keperluan kalori anda. Tapi, pastikan sayuran yang anda makan tidak disertakan dengan mayonis, santan, sos mentega atau apa sahaja yang menambahkan lagi kalori anda!

Pengalaman saya – Ini memang sangat berkesan. Pelbagaikan jenis sayuran terutama yang berwarna warni. Seperti kobis unggu, lobak, lada benggala tiga warna dan seangkatan dengannya. Sayur yang berwarna warni sangat berkhasiat!

Mulakan dengan Sup

Sup merupakan pilihan makanan permulaan yang terbaik sebagai pembuka selera dan hidangan utama. Dengan menikmati sup pada permulaan makan, membantu anda untuk berasa sedikit penuh dan akan ada rasa kenyang dengan lebih cepat selepas menikmati makanan lain. Tapi awas! Janganlah ambil sup yang berlemak, berkrim dan bersantan.  Anda boleh membuat atau menikmati sup seperti sup sayur yang dicampur dengan protein.

Pilih Seluruh Grains

Makan bijirin penuh pada sesuatu masa adalah satu lagi strategi yang boleh anda guna untuk menurunkan berat badan. Bijirin penuh termasuk beras perang, oat, barli, gandum hitam, dan gandum sangat baik untuk kesihatan dan juga mengenyangkan anda.

Memaparkan Pakaian Saiz Pilihan

Gantunglah pakaian idaman anda di depan anda.. Supaya ianya menaikkan semangat anda untuk menurunkan berat badan.

Pengalaman saya – ini sangat berkesan. Bagi yang betul betul berkeinginan untuk menurunkan berat badan. Dok aim nak pakai saiz s, akhirnya tercapai juga satu ketika dulu!

Membuat Pizza Sihat

Pizza bukanlah alasan untuk kita tidak berjaya menurunkan berat badan. Ianya bukanlah satu bencana alam kepada pemakanan kita. Apa yang perlu anda buat adalah menggantikan topping daging dengan sayur-sayuran dan dapat menjimatkan 100 kalori setiap hidangan. Anda juga boleh memesan bahagian yang lebih ringan keju atau keju kurang lemak atau tiada keju langsung. Kerak nipis dan kerak gandum adalah alternatif kepada pizza yang sihat.

Kurangkan Minuman Bergula

Sila jauhkan diri anda dari minuman berkarbonat. Anda akan dapat mengelakkan sekurang kurangnya 10 sudu teh gula jika anda menukar daripada air berkarbonat kepada air yang sifar kalori. Anda boleh menambah buah-buahan sitrus seperti lemon dan pudina untuk  menggalakkan rasa hendak minum air dan dalam masa yang sama boleh menjalani proses detox untuk badan anda.

Pengalaman saya- ini sangat berkesan masa saya dalam proses menguruskan berat badan dahulu. Setahun saya tidak mengambil langsung gula dan makanan bergula juga nasi, berjaya mengurangkan berat badan dari 110kg kepada 55kg.

Minum Teh Hijau

Amalkanlah penhambilan  teh hijau. Beberapa kajian menunjukkan bahawa teh hijau boleh meningkatkan metabolisme, mungkin melalui tindakan fitokimia dipanggil catechin. Teh hijau (tanpa gula) adalah minuman yang sihat dan menyegarkan yang mana sangat rendah kandungan kalorinya.

Makan Makanan Homemade

Orang yang berjaya dalam menurunkan berat badan mereka adalah mereka yang kerap makan. Cubalah untuk masak dan makan makanan tidak berlemak dan berminyak. Seperti ikan atau ayam panggang.  Sayuran yang direbus, di kukus atau di tumis tanpa minyak dan dimasak cuma dalam masa 2-3 minit.

Pengalaman saya- ini juga sangat berkesan. Makan malam saya biasanya sup sayur yang dimasak sekejap semasa dalam proses penurunan berat badan dahulu.

Kunyah Gula Gula Getah

Memasak makan malam selepas kerja, menghadiri satu pihak, menonton TV, atau melayari Internet adalah kali risiko berbahaya untuk anda kerap makan snek yang tidak wajar. Gula-gula getah tanpa gula dengan rasa yang kuat boleh membantu mengatasi kehebatan rasa makanan lain dan menyebabkan anda merasa kurang selera untuk makan makanan lain. Ini boleh menjadi satu strategi yang membantu untuk mengelakkan anda makan berlebihan..

Gunakan Hidangan kecil

Pilih pinggan yang lebih kecil. Kajian menunjukkan bahawa orang-orang makan lebih banyak apabila mereka menggunakan pinggan yang lebih besar. Cuba makan dari pinggan salad untuk menjimatkan sehingga 100-200 kalori sehari. Ini bersamaan dengan kehilangan berat 10-20 paun setahun!

Know Your Food Portions

Orang yang telah kurus sangat bagus dalam kawalan pengambilan saiz makanan. Sentiasalah  berhasrat untuk mengambil bahagian sederhana dalam apa jua makanan yang anda makan. Jika anda mula mengukur saiz bahagian makanan anda.

Gunakan Peraturan 80-20

Penduduk Okinawa mempunyai peraturan yang menarik dipanggil Hara Hachi Bu. Ini bermakna mereka makan sehingga mereka 80% penuh dan kemudian berhenti. Sebaliknya, orang Amerika cenderung makan sehingga mereka berasa disumbat dengan penuh baru berhenti dari makan. Anda boleh mengamalkan kaedah ini dengan menyajikan makanan daripada 20% kurang seperti biasa.

Tips untuk Makan Luar

a.       Kongsi  satu hidangan yang besar dengan orang lain. Penuhkan pinggan anda dengan sayur sayuran.
b.      Makan saiz hidangan untuk kanak kanak.
c.       Minta untuk diasingkan makanan untuk dibawa makan di rumah.

Memilih Sos Tomato Berasaskan

Pastikan pilihan sos pasta anda adalah dari Marinara dan bukan sos yang lemak dan berkrim. Secara umum, sos tomato mempunyai kurang kalori dan lemak daripada sos krim.

Bakar 100 kalori sehari.

Walaupun tabiat makan anda tidak berubah, membakar tambahan 100 kalori sehari boleh mengurangkan berat anda sebanyak 10 paun untuk jangkamasa setahun.
Aktiviti yang dapat anda lakukan untuk membakar 100 kalori adalah:-

20 minit berjalan kaki atau kerja rumput
30 minit membersih rumah
10 minit berjoging secara ringan

Raikan!

Raikan perubahan yang berjaya anda lakukan. Apabila anda telah melaksanakan langkah baru dalam pelan kawalan berat badan hadiahkan diri anda sendiri! Seperti membeli aksesori baru, keluar dengan kawan kawan atau apa sahaja yang tiada kaitan dengan makanan!

-----------------------------------------
Walaubagaimana pun, anda boleh mendapatkan Set Kurus Shaklee dari saya yang terdapat dalam pelbagai pilihan. Saya akan sesuaikan dengan keadaan budget anda! Saya boleh dihubungi seperti butiran di bawah:-





Your Shaklee Independent Distributor
Azira Abu Bakar
- SMS/ Wassup/ WeChat/Call @ 0133639553
With Love,
Azira AB

No comments:

Post a Comment