paper cutting, its him !!!

source - harian metro, 13/12/2012

paper cutting, its him again

source - the star, 13/12/2012

Its him!!!

source :- Perak Today

Sistem AES Didik Pengguna Patuhi Undang-Undang Jalan Raya

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menegaskan pelaksanaan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) tidak bertujuan menambah beban kepada pengguna jalan raya sebaliknya mendidik mereka supaya mematuhi undang-undang lalu lintas.
Pengarah JPJ Perak, Ramli Awg Seberang berkata, pelaksanaan sistem yang mendapat respon dari pelbagai pihak itu perlu memandangkan peningkatan statistik kemalangan yang berlaku dalam negara.
“Pada tahun 2012, sebanyak 450,000 kemalangan berlaku sepanjang tahun yang mengakibatkan 6877 kematian dengan anggaran 19 kematian setiap hari,” kata Ramly.
Beliau berkata demikian semasa menyampaikan taklimat Automated Enforcement System (AES) kepada kakitangan jabatan kerajaan, media serta NGO’s di Bangunan JPJ dekat Ipoh, hari ini.
Menurut beliau, sekiranya mana-mana pihak tidak melakukan sebarang tindakan membendung kes kemalangan yang berlaku saban hari, tidak mustahil catatan 6877 kematian sepanjang tahun mampu meningkat sehingga mencecah 10,000 kematian.
Di Perak, seramai 811 disahkan terkorban akibat nahas jalan raya tahun lalu daripada 33,506 kes kemalangan yang telah dicatatkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM).
Jelasnya, peningkatan kadar kemalangan berlaku disebabkan beberapa faktor antaranya ialah jumlah pertambahan kenderaan baru setiap tahun.
“Di Perak sahaja pendaftaran kereta baru mampu mencecah sehingga 87,000 buah unit,” tambah beliau.
Dalam perkembangan berkaitan, beliau berkata pihak JPJ akan terus memberi taklimat mengenai pelaksanaan sistem tersebut kepada orang ramai.
“Taklimat AES di Perak telah dimulakan pada 5hb lalu kepada jabatan-jabatan kerajaan dan pada kita akan teruskan untuk memberi taklimat kepada pihak institusi memandu dan pengusaha bas dan lori,” katanya lagi.
Berdasarkan taklimat dan penerangan yang telah diberikan, beliau percaya pelaksanaan sistem berfungsi memerangkap kelajuan itu dapat diterima baik oleh semua pihak.

miss him

i miss you ... i miss you...i miss you....i miss you...i miss you
i miss you
i miss you
i miss you
i miss you

                                                                i miss you
                                                                                       i miss u
                                                                                                                                                    i miss u
                                                                                                                                                                                                       i miss u
                                                                                                                                                                                                         i miss u

I wish

I can have one of them... chaiyok2.. hahahhaah

... :(

bagi orang lain mungkin ianya adalah satu pekara kecil
tapi.. ia adalah sesuatu yang amat melukakan apabila
pemberian kita kepada orang lain tidak dihargai dan
tidak diletakkan di tempat yang sewajarnya

Allah cares... !!!


the underlying truth - source from here

by, Muhammad Shaahidullah Shayaa - was the private secretary to pemandu CEO Idris Jala. He is now on sabbatical leave.

There has been a lot of fuss on the newly implemented Automated Enforcement System (AES) over the media since the past few days, with politicians from the opposition picking up on this issue and turning it into a political circus.
Why are we so hard-pressed on defending traffic offenders? Don’t we use the road every day and realise how annoying and sometimes dangerous these reckless law-breakers are?
Speeding, breaking of red lights, queue jumping, overtaking on double lines as well as those who enter restricted roads during peak hours; these are daily occurrences in our traffic experience.
Why should we be worried or afraid if we are all law-abiding citizens?
Are we simply a nation of reckless drivers when we are voicing our dissatisfaction over a new system that could ensure road safety for all of us?
First of all, the AES has been implemented all over the world especially in developed countries such as France, Germany, Australia, Singapore and the United States. There are 90 countries from around the world that have implemented similar electronic systems, and the results have been more than satisfactory.
Take France for an example, the number of deaths on the road have dropped by 27 per cent within just three years of implementation. In Kuwait, the rate of traffic accidents has reduced by 48 per cent while in Germany, 80 per cent of road users are complying to traffic laws in the designated AES locations.
Since its first phase implementation in our country on Sept 23 this year, the 14 cameras that had been installed at the blackspot locations in Perak, Selangor, Kuala Lumpur and Putrajaya reportedly captured a total of 63,558 traffic offences within the first eight days.
This figure should serve as a reminder for all of us to obey traffic laws, not to concoct some sort of vilified argument that the government and its cronies are robbing us! And guess what, the number of drivers caught for traffic violation fell by more than half in the past week.
Road users are now more careful and are complying with traffic laws because they do not want to get caught red-handed on 11MP high resolution cameras that could not only capture still images but video footages as well by the roadsides.
How could this be a bad thing for the people of Malaysia?
Advantages of AES
We need to be reminded of the purpose and advantages of the system in the first place.
The AES carries a variety of advantages, other than the prime objective of ensuring the safety of all road users. Let us be reminded again that the AES is not a system of hidden cameras where policemen hide in bushes along the highway.
Warning signboards are placed near the designated locations to remind us that we should obey the law. Photographs of vehicles and license plate number of the offenders are reviewed at the AES control centre and will be passed on to JPJ for the issuance of a fine or summons.
Here is the baffling part. The summons issued are real-time evidence based, they help to reduce human interference in the issuance of summons, which is another way of saying we could reduce or eradicate bribery. Isn’t that what Malaysia wants? We condemn corruption and bribery 24/7 and now, all the sudden, we are against a system that could stop it? We are against bribery but it is okay to break traffic laws?
Another great aspect of the AES is that it helps to decrease the number of personnel currently conducting the tasks manually, i.e. the policemen hiding in bushes. They could be remobilised to provide more value-added service such as easing traffic congestion around the city. As much as you hate being secretly monitored while driving, do you think these policemen love to hide in bushes? They have other work too.
The AES increases the effectiveness of traffic enforcement through a system that works around the clock — in rain or shine. It does not discriminate under any circumstances, as there are no direct personal interaction between traffic offenders and the system, nor does it discriminate between private, commercial or public vehicles.
The AES also aims to increase the POBC (Perception of Being Caught) rate among Malaysian road users thereby reducing the rate of accidents. Normally, the POBC rate among Malaysian road users is 25 percent on regular days and 50 per cent during festive seasons where road safety campaigns such as Ops Sikap are being implemented.
In developed countries where road users are more disciplined and knowledgeable, the POBC rate is between 80-90 per cent. We still have a long way to go, but what we are in the right direction. Let us see what happens when more cameras are installed at all the 817 blackspots all over the country.
Why the fuss?
Certain people are calling the AES “highway robbery” and some even went further by demanding to change the name to “Saman 1-Malaysia.” Penang Chief Minister cited it as a tool to milk the rakyat for maximum profits rather than to serve as deterrent to traffic offenders.
A business is still a business and these companies need to make money at some point, needn’t they?
According to the Transport Ministry, the government did not fork out a single sen for AES and these companies will bear all the cost.
If this is true, then they have to obtain loans from financial institutions to purchase the AES cameras and the technology, and like any other business, these concessionaires are anticipating returns from their investment.
Nobody made a fuss when MyeG Berhad charges a small administrative fee to process online applications such as traffic summons and road tax renewal, then how come the public is angry with the government and the two companies when they are working around the same business model?
There shouldn’t be any fuss over AES should we aspire to become a civilized, cultured and matured society. We cross our fingers in optimism that in the longer run, the AES will be effective in reducing fatal road accidents, as proven in many other countries around the world.
There are approximately 20 million registered vehicles in the country and the number of traffic accidents and deaths are growing each year.
Sure, the issuance of summons does not stop irresponsible drivers from making our roads a living nightmare for all of us, but we should start somewhere, shouldn’t we?


sometimes there is a feeling that cannot be described by words...

berbaik sangka.... 

Ayat 255 - Surah Al Baqarah

Allah, tidak ada Tuhan selain DIA. Yang Maha-hidup, Yang terus menerus mengurus (makhlukNYA), tidak mengantuk dan tidak tidur. MilikNYA apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Tidak ada yang dapat memberi syafaat di sisiNYA tanpa izinNYA. Dia mengetahui apa yang di hadapan mereka dan apa yg di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui sesuatu apa pun tentang ilmuNYA melainkan apa yang DIA kehendaki. Kursinya meliputi langit dan bumi. Dan DIA tidak merasa berat memelihara keduanya dan DIA Mahatinggi, Mahabesar.

Kursinya -  Sebagian musafir mengartikan dengan ilmu Allah, ada pula yang mengartikan dengan kekuasaanNYA dan ada juga yang menafsirkan lain.

Source -Tafsir Quran Perkata, Dr Ahmad Hatta MA, Maghfirah Pustaka.

What is AES?

 source -

Automatic Enforcement System. Senarai lokasi di pasang boleh di lihat di laman web JPJ.

Simple Dish Prepare with love

kari telur, with ikan goreng masala plus kobis goreng.. :)

Mom's favorite cookies..

biskut kegemaran mak...
less sweet, and crunchy 

resepi ambil dari majalah SAJI edisi Syawal..

Apam Polkadot - Yg Bukan Polkadot

Resepi dari sini
Rasanya sangat sedap dan gebus. First time buat .. and next time kalau nak buat kena time cuti yang lama.
Kalau setakat weekend, tak menang tangan nak buat.

ini versi sedikit rajin

this too..

ini versi dah malas..

this too..



awak sibuk ya?
awak tak ada masa pun untuk tanya saya dah solat ke belum
awak tak ada masa pun untuk tanya saya dah makan ke belum?
awak tak ada masa pun untuk tanya saya sihat ke tidak
awak tak ada masa pun nak jawab call saya
awak tak ada masa pun nak jawab sms saya

saya terasa dengan kesibukan awak
tapi saya diamkan sahaja
saya tak boleh nak cakap dengan sesapa pun untuk luahkan
saya tak sampai hati nak komplen pasal kesibukan awak
sebab saya tahu... itu pilihan yang kita ada

awak ..
saya tak  tahu di mana letaknya saya dalam diri awak waktu awak sibuk
saya rasa nak menangis , tapi saya tak mampu
bila tak dapat jumpa awak waktu yang sepatutnya
saya masih tabah... sebenarnya saya tak kuat
tapi saya cekalkan diri dan kuatkan hati dengan bantuanNYA

awak sibuk kan..kalau awak lupakan saya tak apa
janganlah awak lupa pada Allah
janganlah awak tinggalkan solat
janganlah awak lupa untuk berzikir dan berwirid..

sebab kita ada kat dunia pun ni kerana Allah

 SAYA SAYANG AWAK !!! Love yea...

gambar- carian di google


Love you.. so much!!!

Fakta Makanan, Gula Apong

Gula apong dihasilkan dari pokok nipah, terkenal di Sarawak dan sering digunakan oleh penduduk tempatan untuk membuat kuih muih seperti kuih cincin, denderam dan bubur. Ia di perolehi dengan mencantas dan menabung nira pokok nipah. Ia perlu di masak selama tiga jam dan ditapis bagi menjaga kualiti dan kebersihannya. Seorang pemungut gula apong boleh memperoleh kira kira 10kg nira nipah sehari dan menjualnya dengan harga antara RM 2.5 hingga RM 3 sekilo.

Source - Utusan Malaysia by Hanuzi Ab Hamid

photo source -

Ayat 215, Surah Al-Baqarah

Asbabun Nuzul ayat 215

Ibnu Juraij ra. berkata, "Orang orang mukmin bertanya kepada Rasulullah saw., 'Wahai Rasul, di mana kami harus menginfakkan harta kami?'. Atas pertanyaan itu, Allah menurunkan ayat ini." (HR.Ibnu Jarir. Lihat Qurthubi:1/432)

source - Tafsir Al Quran Perkata, Dr Ahmad Hatta, MA

Travel Card - LRT (Kelana Jaya - Terminal Putra)

managed to clean up my room on the last weekend..
and I found these.... when LRT management decided to increase the fare on 2004, I had started to used touch & go until now days.
2000 - RM 60 per month
2001 - RM 65 per month
2001 - RM 70 per month
2002 - RM 70 per month until 2004..
now days the fare is.. RM 2.4 one way from Wangsa Maju to Kerinchi.

Pokok Mangga Epal @ Aicik's Home, Kuala Kangsar

Thanks to Aicik and Wancik for the permission to 'petik' that 'buah mangga'. Love yaa...


had taken at Kari Kepala Ikan Salim, Bidor on 15th September 2012, 12 a.m


Bila kita rasa kita gagal mengawal semua pekara dengan baik..
Berbalik pada ketentuan Allah. Kita hamba yang lemah sekadar boleh menulis di catatan sebagai rencana masa depan .. tetapi kita tidak tahu apa sebaliknya yang telah terencana untuk kita.

Ya Allah.. tabahkan hati mendepani dan meledani segalanya yang telah terencana untuk aku..

Telemovie adaptasi dari Novel

Kebelakangan ini banyak novel telah diterjemahkan dalam bentuk drama bersiri, filem dan juga telemovie. Antara yang telah bersiaran adalah Gemersik Kalbu - Anis Ayuni, Bicara Hati - Damya Hanna, Ombak Rindu - Fauziah Ashaari, dan banyak lagi. Kebanyakannya aku tak follow pun.

Tapi ada satu novel karya Aisya Sofea berjudul Kau Untukku telah diterjemah dalam bentuk telemovie dan bersiaran di Astro Box Office lakonan Dira Abu Zahar dan Remy Ishak yang aku tonton dari mula sampai habis. Tapi perjalanan cerita tersebut tersangatlah mengecewakan. Menonton drama tersebut tidak rasa sampai di hati seperti membaca novel tersebut yang boleh diulang berulangkali.

Sayangnya novel yang menarik ini telah diterjemah dengan keadaan yang mengecewakan.

"Rahsia di hati tak siapa yang tahu'


Jiwa yang tidak membaca Al-Quran umpama telefon bimbit yang kehabisan bateri. Betapa canggih fungsinya dan betapa mahal sekalipun harganya, tetap tidak berguna. Begitulah juga dengan jiwa yang mati; betapa segak, cantik, bertenaga dan anggun sekalipun jasad luaran, namun tanpa al-Quran segalanya tidak berguna.

Jangan mendaki puncak hanya untuk meninggikan tempat jatuh. Jangan memburu fatamorgana kemewahan dunia hanya untuk ditipu olehnya. Ingat wahai diri, janji kesibukan yang tanpa henti, kelesuan yang tiada oenghujung, kejemuan yang sentiasa mencengkam dan kebimbangan tanpa kesudahan akan sentiasa menanti buat pemburu pemburu dunia yang lupakan al-Quran!

Source - DI MANA DIA DI HATIKU, Pahrol Mohd Juoi

pic : carian di Google


kita ada pilihan dan boleh membuat pilihan tersebut.. tapi kita tetap tidak dapat membuat pilihan yang menggembirakan hati kita sendiri... ???

gambar- carian di google

Penggunaan Botol Arak

pg - 6, Taharah
source picture -

Apakah boleh saya menggunakan botol arak bagi mengisi isi air minuman seperti air mineral untuk saya minum?

Harus menggunakan botol arak bagi mengisi air ataupun bahan lain dengan syarat botol itu dibasuh terlebih dahulu sehingga bersih. Manakala, label arak yang ada pada luar botol itu perlu dibuang ataupun ditutup supaya pekara yang diharamkan oleh agama tidak tersebar.