Masak masak di hujung minggu


Bismillahirrahmanirrahim...
Assalam n Salam Sejahtera semua..

Apa khabar semua? Semoga semuanya baik baik sahaja ya. Jom kita tinjau tinjau aktiviti memasak saya dihujung minggu berlokasi di rumah Batu Gajah, Perak. Tema masakan minggu lepas ala ala western gitu.. Ada waffle, ada pasta dan juga ala ala chinese, mee sanggul goreng.

Black Pepper Sauce, bahan bahan nya adalah Serbuk Black Pepper (saya blender sendiri), sos tiram, sos cili, sos tomato, kicap pekat, tepung gandum dan air stok ayam campur sebiji kiub pati ayam knor, bawang holland, bawang putih, dan garam. Buat banyak sebag hendak difrozenkan supaya boleh guna lain kali.

Breaded Fried Chicken, ini pun simple juga caranya, Cuma salut ayam dengan telur dan kemudian gaul rata dengan bread crumb. Goreng sehingga masak. Saya guna api sederhana besar.

Fettuccine Bolognese, pasta Fettucine yang digaul dengan Sos Bolognese

Sos yang saya guna - homemade beli dari kawan saya. Boleh call kawan saya di 016 247 7669, Juanna Rahman

Simple salad, kobis, lobak merah, tomato, salad cream dan thousand island. Sedikit serbuk lada hitam dan garam untuk perasa

Sos Bolognese, Sos pasta homemade tadi, minced chicken, cendawan butang dlm tin, serbuk lada hitam. Masak sehingga menggelegak. 

Set Lengkap Makan Malam, sekali sekala jadi Mat Salleh celup.

Waffle dengan Toping Pes Roselle dan Kurma

Waffle dalam proses pembikinan
Untuk resepi waffle, saya ambil resepi dari SINI

Mee Sanggul/Siput Goreng, yang ni lebih kepada resepi campak2.. 

Enjoy the picture ya.. :)


3 comments: