Chocolate Moist Cake

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum semua!!! Semoga baik baik sahaja semuanya!

Ini cerita masak masak minggu lepas di rumah BG. Sebenarnya kek coklat moist ni adalag request dari En Suami semenjak 2 minggu lepas. Tetapi memandangkan tangan saya sakit, normal problem with my arthiritis, tidak dapatlah memenuhi permintaan beliau.

Minggu lepas ada sedikit kelapangan, maka terciptalah Kek Coklat Lembab yang super moist ini. Resepi saya ambil dari blog YATIE MEMORIES, antara blog kegemaran saya untuk mencari idea untuk memasak.. Terima kasih pada Kak YATIE MEMORIES.

Saya salinkan resepi di sini ya.. copy paste dari blog beliau.

KEK COKLAT MOIST KUKUS


resipi : chef zubaidah
sumber : alongroz@myresipi 
sumber : K.Nor@SecubitGaram

Bahan-bahan ( 8-9 inchi  )

100gm Serbuk Koko*
250gm Gula Kastor *
1 tin Susu Isian Cair*
200gm Minyak Masak Sayuran*
250gm Susu Pekat*

4 biji Telur - pukul sehingga berbuih

150gm Tepung Gandum
1 sudu kecil Soda Bicarbonat
1sudu kecil Baking Powder

Cara-cara:-


  • Campurkan kesemua bhn bertanda* dan masak dgn api perlahan sehingga licin. Sentiasalah di kacau guna whisk, tak payah sampai menggelegak. (saya masak dengan induction cooker set timer untuk milk).
  • Satukan dgn telur yg di pukul dgn mixer tadi (saya pakai whisk sahaja, kes malas nak keluarkan mixer).
  • Masukkan tepung gandum yg di ayak bersama baking soda dan baking powder sedikit demi sedikit sehingga sebati. Gaul rata guna whisk je.
  • Masukkan ke dlm loyang yg di lapik dngn kertas minyak. 
  • Loyang hendaklah di lenser dngn sedikit minyak di sekelilingnya terlebih dahulu. (saya tak buat)
  • Tutup loyang dngn aluminium foil (saya balut tutup pengukus dengan tuala)
  • Kukus selama 1 jam dgn api sederhana. 
  • Pastikan air telah menggelegak sebelum di kukus.
Sejukkan dahulu sebelum di hiaskan dgn icing/ ganache/ topping.

TOPPING

Tak ingat ambil resepi ni dari mana.. tapi beginilah resepinya

100gm coklat masakan
125ml susu cair/segar
50gm butter
saya tambah 1 sudu kecil nescafe

Campur semua bahan dan masak dengan kaedah double boiler. Sejukkan dalam peti ais untuk proses penyejukan dan pembekuan.
Apabila kek telah sejuk dan topping telah sejuk, boleh tuang di atas kek coklat dan hiaskan mengikut citarasa sendiri! Saya pakai coklat urai warna warni.


masih dalam pengukus

ready to be ate

super duper yummy and moist yeaaa!!

Semenjak saya berjumpa dengan resepi ini, tak pernah beralih arah dah . Setia pada yang satu. Kerana ramai yang menggemarinya. Cubalah!!

2 comments:

  1. perghh yummylicious...leleh2 coklat..sdp2..

    folo

    ReplyDelete
  2. memang sangat sedap.. cuba lah buat!!! mesti berbaloi2

    ReplyDelete