PEROKOK & OMEGA GUARD SHAKLEE

Bismillahirrahmanirrahim...

Hari ni nak cerita mengenai rokok. Suami saya juga perokok. Dulu agak tegar. Tapi sudah semakin berkurang. Alhamdullilah.. Ada kesedaran juga akhirnya setelah puas di ceramah.. hahahahha.. Jom baca!

PEROKOK & OMEGA GUARD SHAKLEE


                       OMEGA GUARD SHAKLEE boleh membantu anda secara semula jadi untuk berhenti merokok!


Sebelum membaca mengenai kajian Omega 3 dan perokok jom kita tgk dalam kategori manakah anda!

Setiap individu yang merokok mempunyai pelbagai jenis alasan kepada asap: seperti keseronokan, melegakan tekanan, mengawal berat badan, tekanan rakan sebaya.
Perokok mungkin mempunyai sebab-sebab yang berbeza untuk menyalakan api dan menghisap rokok, tetapi mereka ini semuanya  mempunyai satu persamaan; MEREKA HARUS BERHENTI. Anda mungkin boleh bermula dengan mencari punca mengapa dan bagaimana anda terjebak dalam kerjaya merokok! Jom kita tinjau yang mana satu adalah anda!

Credit info to http://www.health.com/health/

1. Merokok Untuk Kurus

Anda bimbang tentang berat badan anda. (Ketahuilah, anda tidak bersendirian: Lima puluh peratus daripada perokok wanita dan 25% lelaki perokok merasa pekara yang sama.)
Motivasi anda kepada asap terikat dengan imej badan anda, sifat itu terutamanya biasa di kalangan wanita. Anda biasanya seperti wanita yang diperingkat belajar di kolej dan university atau baru memulakan kerjaya..
Kenapa anda perlu berhenti merokok? Walaupun berat badan purata selepas berhenti adalah 4 hingga 10 pound, bekas perokok biasanya kembali ke berat badan yang normal.  Sebaiknya gunakanlah cara yang betul untuk menjaga dan mengawal berat badan anda.

2. Merokok Secara Mencuri Curi

Anda tidak boleh atau tidak akan meninggalkan tabiat merokok, tetapi anda malu, jadi anda mencuri curi merokok apabila keluarga dan rakan-rakan anda tidak berada di sekeliling.
Kenapa anda perlu berhenti merokok? Rokok mempunyai kesan yang besar terhadap kesihatan. Menurut satu kajian 2008, walau hanya dengan sebatang dua  rokok boleh menjejaskan fungsi arteri anda selama lebih dari seminggu.

3. Merokok Kerana Memberontak

Tidak seperti perokok yang licik, anda merokok kerana ia adalah tidak sihat dan bertentangan dengan peraturan. Seperti remaja yang memberontak dengan karenah ibu bapa atau pekerja yang tidak bersetuju dengan penyelia atasan mereka.
Kenapa anda perlu berhenti merokok? Menghisap rokok bagi anda umpama menunggang motor tanpa henti dan memungkinkan ada untuk berakhir dengan kemalangan dan kecederaan parah.

4. Perokok sosial

Anda hanya merokok dalam keadaan tertentu: di majlis social,  pada waktu malam, pada hujung minggu. Mungkin anda jenis yang agak keterlaluan dalam merokok pada waktu waktu begini, tetapi anda tidak menganggap diri anda seorang perokok sebenar. Anda tidak semestinya ketagih kepada nikotin, walaupun anda mungkin menjadi ketagih untuk merokok!
Kenapa anda perlu berhenti merokok? Merokok sosial adalah tidak baik untuk kesihatan anda, dan anda mungkin akan mendapat ketagih kepada nikotin. Dalam satu kajian 2005 yang diikuti pelajar kolej merokok secara social selama empat tahun mendapati bahawa 1/5 daripada mereka menjadi perokok harian.

5. Merokok kerana Tekanan

Anda salah seorang daripada 47% perokok yang mengatakan mereka menyalakan asap rokok untuk melegakan tekanan. Apabila anda berlumba-lumba untuk memenuhi tarikh akhir di tempat kerja, atau selepas anda telah bergaduh dengan pasangan anda, anda mencapai rokok dengan alasan ia dapat member anda ketenangan.
Kenapa anda perlu berhenti merokok? Anda mungkin berasa lebih tenang selepas rokok, tetapi tidak benar-benar tenang, menyebabkan petanda yang fizikal anda dalam keadaan stress. Yoga, meditasi, pernafasan dan senaman adalah cara-cara yang lebih sihat dan lebih berkesan untuk berehat, dan mereka boleh membantu anda dalam proses berhenti merokok.

6. Yang Berusaha untuk Berhenti Merokok.

Anda memberitahu diri sendiri bahawa setiap rokok yang anda hisap akan menjadi yang terakhir buat anda. Berhenti merokok dan gagal bagai sudah menjadi kebiasaan dalam diri anda. Anda telah mencuba segala-galanya tapi tidak juga Berjaya.  Anda salah seorang daripada 16% perokok yang, dalam satu kaji selidik, berkata mereka telah cuba untuk berhenti enam kali atau lebih.
Kenapa anda perlu berhenti merokok? Jangan sekali-kali berputus asa! Dalam pungutan suara, beberapa bekas perokok berhenti dan gagal lapan kali sebelum mereka akhirnya berjaya berhenti merokok!

7. Perokok Komited

Anda salah satu dari 16% di dalam pungutan suara yang berkata bahawa mereka tidak pernah cuba untuk berhenti. Anda tidak peduli jika anda merosakkan kesihatan anda, dan anda tidak peduli apa yang orang fikirkan mengenai anda. Anda suka merokok atau hanya semata-mata tidak boleh membayangkan hidup tanpa rokok.
Kenapa anda perlu berhenti merokok? Tabiat anda telah memakan belanja yang  beribu-ribu ringgit setahun, dan setiap rokok yang anda hisap mengurangkan jangka hayat anda sebanyak 11 minit. 

-------------------------------------------

APAKAH PUNCA ANDA MEROKOK &BAGAIMANA MENGATASINYA

Gejala-gejala pengeluaran fizikal nikotin adalah sangat sukar untuk diatasi, tetapi keinginan psikologi untuk merokok boleh menjadi lebih buruk lagi. Untuk anda berjaya berhenti merokok, adalah sangat penting untuk mengetahui punca pencetus kepada keinginan anda untuk sentiasa mencari rokok dan lalu memikirkan cara untuk meredakan keinginan merokok tersebut.
Menurut pakar perubatan ketagihan rokok, Michael Miller; merokok adalah satu tabiat yang  sukar untuk diberhentikan secara mengejut dan serta merta kerana ia telah menjadi satu kebiasaan yang berulang ulang. Mari kita tengok punca anda merokok dan bagaimana mengatasinya?

1.Makanan

Bagi kebanyakan perokok, merokok selepas makan adalah salah satu nikmat  yang tidak dapat diungkapkan dengan kata kata. Keinginan untuk merokok serta merta selepas makan adalah sangat membuak buak dan melonjak lonjak sebaik sahaja menghabiskan makanan mereka.
Untuk menahan nafsu merokok selepas makan, bangun dan tinggalkan serta merta dari meja makan dengan segera dan melakukan sesuatu aktiviti yang boleh menghilangkan keinginan merokok tesebut. Pekara ini disyorkan oleh pakar pakar dan juga bekas perokok tegar sebelah saya ini (encik suamilah… )

2.Kopi/Nescafe

Rokok dan kopi adalah sahabat baik yang mana kombinasi mereka telah memberi inspirasi kepada penggubah filem dan lagu-lagu. Dalam satu kajian, mendapati bahawa aroma kopi juga boleh membawa kepada ketagihan untuk merokok.
Untuk mengatasi masalah ini kopi yang berkaitan, cuba tukar rutin minuman anda seperti lebih kepada mengamalkan jus buahan atau pun air kosong!

3.Alkohol

Seperti kopi, kebanyakan perokok gemar menikmati rokok bersama segelas wain atau bir. Rokok dan alcohol. Sangat tidak elok. Teruatama untuk orang Islam yang kategorinya jatuh haram. Kepada yang bukan beragama Islam, saya percaya yang kedua dua pekara ini juga amat bercanggah dengan nilai nilai murni dan norma kehidupan kita..

4.Tekanan

Walaupun rokok sebenarnya adalah penanda yang anda sebenarnya berada dalam keadaan fizikal yang tekanan, perokok cenderung untuk berasa lebih tenang selepas menyalakan dan menyedut asap yang berbahaya itu. Jadi, adalah  tidak menghairankan bahawa tekanan emosi adalah salah satu pencetus terbesar untuk anda merokok dengan lebih banyak.
Cubalah untuk cari pelbagai alternatif untuk anda menghilangkan tekanan. Solat, Al Quran dan Zikir adalah penawar yang paling mujarab bagi orang Islam. Anda juga mungkin boleh pergi ke taman melihat pemandangan untuk menghilangkan tekanan. Pergi bersembang santai dengan teman teman yang sesuai untuk meluahkan rasa tekanan tersebut. Merokok bukanlah caranya!!!

5. Memandu

Perokok sangat gemar merokok sambil memandu. Terutama jika perjalanan anda itu mengambil masa yang agak lama.
Apa kata jgn letak sebarang rokok di dalam kereta anda. Gantikannya dengan gula gula, gula gula getah, air dan iringilah perjalanan anda dengan bacaan ayat Al Quran dan juga zikir zikir yang sebenarnya lebih membuat anda akan rasa sangat tenang.

6. Perokok

Elakkan diri anda untuk bersama dengan perokok perokok lain.. Kerana saya pasti anda akan rasa lebih teruja untuk merokok jika rakan sekeliling anda semuanya menyalakan dan menyedut asap!


-----------------------------------------------
Sebuah Kajian, bagaimana OMEGA 3 membantu anda untuk berhenti merokok!

Bagaimanakah minyak ikan yang terbaik ini boleh membantu anda untuk berhenti merokok secara tidak mengejut? Jom kita baca kajian di bawah.. 

Omega 3 (OMEGA GUARD SHAKLEE) adalah sejenis makanan tambahan yang dapat membantu mengurangkan bilangan perokok yang tegar dan ketagih padanya.

Dalam kajian tersebut, perokok yang mengambil minyak ikan (OMEGA GUARD SHAKLEE) akan berkurang keinginan terhadap nikotin dan akan membantu mengurangkan penggunaan rokok sekurang kurangnya sebanyak 11%.

Menurut penyelidik tersebut juga, ubat-ubatan yang sering digunakan untuk membantu berhenti merokok buat masa ini tidak berkesan dan membawa kesan buruk.

"Omega-3 (OMEGA GUARD SHAKLEE), adalah supplemen tambahan yang murah dan mudah didapati  dengan hampir tiada kesan sampingan dan tidak mengurangkan dengan mendadak" 

Bahan toksik asap yang diperolehi sangat mengurangkan tahap asid lemak di dalam otak, terutamanya omega-3, kawasan otak yang terlibat dengan keseronokan dan kepuasan merosakkan.

Kerosakan di kawasan-kawasan otak yang secara langsung berkaitan dengan ketidakupayaan untuk berhenti merokok.

"Kajian awal telah membuktikan bahawa ketidakseimbangan dalam omega-3(OMEGA GUARD SHAKLEE) juga berkaitan dengan kesihatan mental, kemurungan dan keupayaan untuk menangani tekanan dan tekanan, seterusnya, dikaitkan dengan keinginan untuk merokok,"

"Ia juga dikenali bahawa tekanan dan ketegangan tahap meningkat di kalangan orang-orang yang berhenti merokok,"

Empat puluh lapan perokok yang berumur 18 hingga 45 yang merokok purata 14 batang rokok sehari mengambil bahagian dalam kajian ini.

Mereka telah dibahagikan kepada dua kumpulan, satu diberikan omega-3 kapsul yang mengandungi omega-3 950, dan yang seorang lagi menerima placebo.

Para peserta diminta untuk mengambil 5 biji sehari selama 30 hari, dan tanpa sebarang titik ialah mereka diminta untuk berhenti merokok.

Selepas 30 hari, perokok yang menerima omega-3 kapsul didapati telah mengurangkan pengambilan rokok mereka oleh purata dua hari (lebih kurang 115 dalam jumlah), juga memaparkan penurunan ketara dalam keinginan nikotin.

Sebaliknya, kumpulan yang menerima placebo tidak menunjukkan sebarang perubahan ketara dalam tahap keinginan mereka, dan tidak mengurangkan bilangan rokok mereka merokok sehari.
-----------------------------------------------------




Anda berkeinginan untuk berhenti merokok? Jom kita cuba secara semula jadi dengan  mengamalkan pengambilan supplement seperti :-

OMEGA GUARD SHAKLEE
VITAMIN E COMPLEX SHAKLEE
SUSTAINED RELEASE VITAMIN C SHAKLEE 
B COMPLEX SHAKLEE!

Di entry yang akan datang saya akan menerangkan fungsi dan kepentingan vitamin di dalam proses anda berhenti merokok...
------------------------------------
Majlis Fatwa Malaysia, telah pun mengeluarkan Fatwa bahawa merokok adalah haram kerana ia memudaratkan kesihatan anda dan juga orang orang di sekeliling anda!

Berusahalah, kami sedia membantu! Tidakkah anda menyayangi diri anda juga orang di sekeliling?

Azira @ 013 363 9553



Apa yang anda dapat dengan merokok???? Fikir fikir sambil berzikir..:)


posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment