Petikan Buku - Stanza Cinta

" Awak tahu, nanti di akhirat ada tiga jenis cahaya ketika di padang mahsyar. Cahaya pertama ialah seperti bintang yang berkelip kelip, cahaya kedua ialah seperti bulan purnama yang menerangi dan cahaya ketiga ialah cahaya matahari yang bersinar dengan sangat terang, yang menyilaukan pandangan mata"


"Cahaya yang berkeli kelip seperti bintang itu aialah wajah orang yang ketika mendengar azan dia terus meninggalkan segala kerja serta urusannya, lalu melangkah untuk segera menunaikan solat. Cahaya yang terang seperti bulan purnama itu ialah wajah orang yang mengambil wuduk sebelum azan berkumandang. Dan wajah yang terang benderang seeprti cahaya matahari itu ialah wajah mereka yang telah pun berada di masjd sebelum masuknya waktu azan."


"Cuba awak bayangkan dalam kategori mana kita semua? Jangankan hendak bersegera meninggalkan urusan apabila suara azan menyeru utk solat, tetapi buat buat tidak dengar dan tunaikan solat pada akhir akhir waktu"

..................

Nak mencapai tahap berkelip kelip pun payah.. Moga dipermudahkan olehNYA utk segala urusan di dunia pasti dan dunia sementara ini.

No comments:

Post a Comment