AIR AIS ATAU AIR SUAM?

Yang Lebih Baik, Air Minuman Ais atau Air Suam?

Artikel ini di ambil dari Live Strong.com





Minum air ais atau air pada suhu bilik? Yang manakah adalah lebih baik?  Sering terfikir fikir untuk membuat pilihankan? Apa yang perlu anda tahu adalah,  tidak ada terlalu perbezaan besar kesannya terhadap badan anda. Walau bagaimana pun terdapat beberapa keadaan di mana air ais mungkin sedikit lebih baik daripada air suam. Apa yang penting adalah anda hanya perlu minum air yang mencukupi setiap hari - sama ada panas atau sejuk.

Air Ais

Ramai yang memilih rasa dan rasa ais atau air sejuk, dan adalah lebih baik apabila air diminum ketika bersenam. Apabila anda bersenam atau terlibat dalam aktiviti cergas, suhu badan anda meningkat; minum air sejuk ais boleh membantu menurunkan suhu badan anda kembali kepada normal. Adalah sangat penting untuk minum air sejuk ais apabila berada dalam keadaan suhu yang tinggi dan panas matahari yang sangat kuat. Kekurangan air dalam situasi ini akan meningkatkan risiko untuk pengsan. Di samping itu, air ais diserap dengan lebih cepat ke dalam badan anda daripada air panas, seterusnya membantu anda untuk re-hydrate dengan lebih cepat, menurut kajian dari univesiti Columbia.

Air Panas

Air suam tidak semestinya lebih teruk daripada air sejuk. Walau bagaimanapun, apabila anda bersenam, ia mungkin tidak membantu menggantikan cecair anda dengan cepat dan ia tidak akan mempunyai kesan penyejukan yang sama dengan air ais. Walau bagaimanapun, tidak ada signifikasi yang besar jika anda lebih suka minum air suam berbanding air ais. Tambahan pula, jika anda mempunyai masalah gigi yang sensitif, air ais boleh mengganggu manakala air suam tidak akan memberi kesan ngilu. Walau apa pun adalah lebih penting untuk anda minum air yang mencukupi untuk menggantikan cecair yang anda hilang melalui aktiviti harian dan fizikal bagi mencegah dehidrasi tidak kira jenis apa apa yang anda minum.

Dehidrasi

Dehidrasi boleh berlaku dalam apa jua keadaan di mana anda kehilangan lebih banyak cecair daripada apa yang anda ambil - anda boleh mendapat satu demam kuat dan muntah jika tidak minum air yang cukup sepanjang hari. Dehidrasi boleh menyebabkan mulut kering, rasa dahaga, kekurangan keanjalan kulit, tekanan darah rendah dan kadar denyutan jantung yang tinggi. Komplikasi akibat dehidrasi boleh termasuk bengkak otak, sawan, kegagalan buah pinggang dan, dalam kes yang teruk, boleh menyebabkan pengsan dan kematian.

Jumlah yang perlu air yang perlu diminum

Walaupun jumlah air yang diperlukan mungkin berbeza-beza dari setiap individu ke individu yang lain, cadangan umum adalah untuk mengambil 8 atau 9 gelas air setiap hari. Baylor College of Medicine mencadangkan satu garis panduan di mana anda telah minum cukup air jika anda jarang merasa dahaga dan air kencing anda bewarna jelas atau pucat. Untuk kekal hidrasi, anda boleh minum segelas air - ais atau panas - sebelum dan di antara setiap waktu makan. Anda mungkin memerlukan lebih banyak air jika kulit anda kering atau anda rasa penat mental mahu pun fizikal.




Performance Pure Hydration Drink Shaklee

Boleh juga membaca lebih tentang Performance Drink Shaklee!

Membantu anda untuk kekal dehidrasi, memberi tenaga dan memberi ketahanan fizikal dan juga meningkatkan imunisassi jika anda seorang yang sukar untuk minum air dan bekerja di bawah cahaya matahari yang terik 


Sampai jumpa lagi..
Love alwiz.. 

Azira Abu Bakar,
Pengedar Shaklee Anda 
013363955

COD 
Wangsa Maju Sek 1, Ipoh, Batu Gajah, Tanjung Tualang, 
Penghantaran Seluruh Malaysia, Brunei, Indonesia 

Email at
masuri24@gmail.com 
* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit

No comments:

Post a Comment