Keperluan Kalsium Untuk Ibu Hamil

MENINGKATKAN PENGAMBILAN KALSIUM DALAM DIET SEMASA MENGANDUNG.

Assalamualaikum! Hello semua.. apa khabar? Semoga sentiasa sihat hendaknya!

Mengapa mengapa dan mengapa perlu anda mengambil Kalsium yang secukupnya semasa mengandung? Malah bukan sahaja semasa mengandung, tetapi semasa bersalin dan juga menyusukan bayi anda! Jom baca.. 


Mengapa saya memerlukan Kalsium?

Kalsium adalah nutrien yang diperlukan dalam badan untuk membina tulang dan gigi yang kuat. Kalsium juga membolehkan darah untuk membeku dengan biasa, otot dan saraf berfungsi dengan baik, dan jantung berdegup dengan normal. Kebanyakan Kalsium dalam badan anda didapati dalam tulang anda.

Bagaimana jika saya tidak mengambil Kalsium yang cukup?

Bayi anda yang sedang membesar di dalam Rahim memerlukan sejumlah besar Kalsium. Jika anda tidak mengambil Kalsium yang cukup untuk menampung keperluan bayi anda, badan anda akan mengambil Kalsium daripada tulang anda, mengurangkan jisim tulang anda dan meletakkan anda berisiko untuk osteoporosis. 

Osteoporosis memulakan penipisan tulang secara dramatik dan menyebabkan tulang lemah dan rapuh sehingga mudah untuk retak. Kehamilan adalah waktu yang kritikal bagi seorang wanita untuk mengambil lebih banyak Kalsium. Bekalan tidak mencukupi Kalsium pada masa ini boleh mengurangkan kekuatan tulang dan meningkatkan risiko osteoporosis di kemudian hari.

 

Berapa banyak Kalsium perlu saya ambil semasa hamil?

Garis panduan berikut akan membantu memastikan bahawa anda mengambil kalsium yang mencukupi sepanjang tempoh kehamilan anda.

U.S. Recommended Daily Allowance (USRDA), mencadangkan supaya ibu hamil dan menyusukan bayi yang berusia 24 tahun ke atas mengambil Kalsium sebanyak 1200 miligram (mg) sehari. Manakala pengambilan Kalsium untuk umur kurang 24 tahun adalah 1200-1500 mg sehari.

Makan dan minum sekurang-kurangnya empat hidangan produk susu dan makanan yang kaya dengan Kalsium sehari akan membantu memastikan bahawa anda mendapat 1200 mg Kalsium dalam diet harian anda.

Sumber-sumber terbaik Kalsium adalah produk tenusu termasuk susu, keju, yogurt, sup krim, dan puding. Kalsium juga boleh ditemui dalam makanan termasuk sayur-sayuran hijau (brokoli, bayam, dan sayur-sayuran), makanan laut, kacang kering, dan kacang.

Vitamin D akan membantu badan menggunakan Kalsium dengan baik. Vitamin D boleh didapati melalui pendedahan kepada matahari dan juga dalam telur, ikan dan susu.

 

Bagaimana saya boleh mendapatkan Kalsium yang cukup jika anda tidak toleran laktosa?

Intoleransi laktosa adalah ketidakupayaan untuk menghadam laktosa, iaitu gula yang terdapat dalam susu. Ia boleh menyebabkan kekejangan, gas, atau cirit-birit. Apabila anda mengambil produk tenusu, intoleransi laktosa berlaku kerana badan kekurangan laktase, enzim yang diperlukan untuk mencerna laktosa.
Jika anda tidak toleran laktosa, anda masih boleh menerima Kalsium yang anda perlukan. Berikut adalah beberapa cadangan. Anda boleh cuba mengambil sedikit susu dengan makanan.

Adakah saya perlu mengambil makanan tambahan kalsium?

Jika anda mempunyai masalah dalam mengambil cukup Kalsium dalam diet harian anda, berbincanglah dengan doktor dan pakar pemakanan anda mengenai makanan tambahan Kalsium. Jumlah Kalsium yang anda perlukan dari makanan tambahan bergantung kepada berapa banyak Kalsium anda telah ambil dari sumber makanan. Makanan tambahan Kalsium boleh melengkapkan diet seimbang dan sihat anda amalkan.

OSTEMATRIX SHAKLEE (KALSIUM)

Ostematrix Shaklee, bukan sahaja mengandungi Kalsium. Ianya turut mengandungi Vitamin D, yang akan membantu Kalsium di gunakan dengan baik di dalam badan. 

Turut disertai dengan Magnesium sumber yang akan membantu anda untuk mengurangi masalah sembelit. Terdapat juga Zink, yang membantu anda dalam meminimakan masalah rambut gugur. 

Selain dari itu, bahan lain yang turut terkandung dalam Ostematrix Shakee adalah Copper, Boron dan Manganese.

Satu tablet Ostematrix Shaklee mengandungi 250mg kandungan Kalsium. Jika anda mengambil 4 biji sehari anda sudah mendapatkan bekalan 1000mg Kalsium. Bagaimana untuk mendapatkan lagi sumber Kalsium yang cukup hingga 1200-1500mg? Anda boleh mendapatkan melalui sumber makanan yang sihat seperti sayuran dan produk tenusu seperti yogurt. Bagaimana jika anda langsung tidak mengambil produk tenusu atau sayuran sumber Kalsium? 

Anda boleh meningkatkan pengambilan Ostematrix Shaklee untuk melengkapkan diet anda.

Selain dari mendapatkan sumber Kalsium, apa lagi manfaat yang anda boleh dapat dari Ostematrix Shaklee?  

Ostematrix Shaklee, membantu anda menangani masalah keletihan, lenguh lenguh dan juga masalah kekejangan.

Bagaimana mendapatkan Ostematrix Shaklee ini???

Boleh hubungi saya di 0133639553. Boleh call, wassup, telegram, sms dan FB messenger juga!






1 comment:

  1. Bagus sekali panduan untuk ibu yang sedang hamil ini

    ReplyDelete